Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder.(nl), 12-12-2024 hoger beroep laatste ontwikkelingen

Directe link naar artikel: https://mailchi.mp/beschermingtegenvliegtuighinder/journaal-25
Link naar nieuws Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder:
https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/nieuws/

RBV Journaal 25:

Weergeven in browser   RBV Journaal 25   Datum 11 december 2024   Uitgave 25       Zeer gewaardeerde donateur, medestander en bevriende organisatie van RBV,

Op 12 december begint het hoger beroep, nu eerst hieronder de laatste ontwikkelingen.    
 
9 december; Een strafrechtelijke aangifte

Dinsdagmorgen hoorde RBV samen met u het verrassende nieuws dat er een strafrechtelijke aangifte is gedaan tegen de directies van KLM, Transavia en Schiphol. 
 
Deze aangifte is gedaan door advocaat Bénédicte Ficq namens omwonenden. De motivatie is dat nachtvluchten de gezondheid van de omwonenden dusdanig ernstig aantasten dat dit gezien kan worden als mishandeling. De basis van deze strafrechtelijke zaak ligt deels in het vonnis van de rechter in onze mensenrechtenzaak van 20 maart 2024.
 
RBV eist in háár mensenrechtenzaak dat er een maximum gesteld moet worden aan geluid overdag en gedurende de nacht. RBV vindt dat de Staat de ‘sterke aanbevelingen’ van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) moet volgen. Dat betekent dat omwonenden aan veel minder geluidsbelasting mogen worden blootgesteld dan nu het geval is. En zeker ’s nachts.

Bij die eis horen substantieel veel minder vliegbewegingen. RBV vindt het positief dat in de zaak van advocaat Ficq de nachtvluchten extra onder de aandacht worden gebracht. Nachtvluchten verstoren immers de ongestoorde rust die ieder mens nodig heeft om de volgende dag weer goed te kunnen presteren. 

In deze strafrechtelijke zaak (mishandeling volgens advocaat Ficq) houdt de advocaat met name de directies van de grootste ‘nachtelijke lawaaimakers’ verantwoordelijk: KLM en Transavia.
Onze mensenrechtenzaak is geen strafrechtelijke zaak, maar een civiele zaak gericht tegen de Staat omdat de Staat de ‘spelregels’ van de luchtvaartsector bepaalt.            6 december; “Omwonenden Schiphol moeten blij zijn”

Het aantal omwonenden met ernstige geluidshinder door vliegverkeer zou volgens de plannen van het vorige kabinet, dalen met 20%. Minister Madlener bracht dit percentage al gauw terug naar 17% en afgelopen vrijdag 6 december schraapte hij daar nog eens 2% van af. “Een te grote krimp zou een te grote belasting zijn voor de luchtvaartsector” aldus de minister. 
 
Het plafond voor het aantal vluchten is daarmee vastgesteld op 478.000 vluchten per jaar, die vanaf november 2025 dagelijks mogen razen over dorpen en steden rond Schiphol. En daarmee moeten we blij zijn, aldus de minister, want nu is er eindelijk een plafond gesteld voor Schiphol. 
 
Met dit kabinetsbesluit worden de inwoners van de Schiphol-regio niet de beloofde bescherming geboden, volgens de MRS. Lees hier de volledige reactie van de Maatschappelijke Raad Schiphol.
 
Maar dat dit aantal zo’n 8.000 vliegbewegingen meer is dan in gebruiksjaar 2024, vertelt de minister er niet bij. Ook niet dat zijn voorganger had laten berekenen dat een aantal van ca. 440.000 vluchten genoeg was voor het behoud van de netwerkfunctie van Schiphol. En volgens RBV werd met dit aantal ook al niet voldoende de belangen van de omwonenden beschermd.

Helaas heeft minister Madlener alleen oren voor de luchtvaartlobby en laat hij de belangen van bewoners links liggen.
 
De gezondheidsschade wuift de minister weg. “Ik word ook wel eens wakker door het gesnurk van een ander”. De Staat die volgens de wet een zorgplicht heeft naar zijn inwoners, laat dat in de wijde omgeving van Schiphol achterwege en bedient in plaats daarvan de luchtvaart op zijn wenken. 

RBV vindt dit onacceptabel en dat zal in het hoger beroep zeker aan de orde komen.
         
12 december; Officiële start van het hoger beroep

Op 12 december begint in Den Haag het hoger beroep van de Staat tegen de stichting RBV. Het gaat die dag helaas nog niet om de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak. Het Hof behandelt die dag de verzoeken van, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties, Schiphol en IATA, om in het hoger beroep mee te mogen doen in. Dat verzoek kan zijn: voegen of tussenkomen. Voegen dat betekent aansluiten bij de eisen van de Staat en tussenkomen is zelf ook eisen mogen opstellen. 
 
RBV vecht de verzoeken van deze partijen aan om met een zelfstandige positie (tussenkomst) tot het hoger beroep toegelaten te worden. Volgens RBV kunnen deze partijen in het hoger beroep hooguit aanspraak maken op voeging aan de zijde van de Staat.
 
Op 12 december gaat het die dag ook om het schorsingsverzoek van de Staat; het verzoek van minister Madlener aan de rechter om meer tijd te krijgen voor het uitvoeren van het vonnis in de RBV-zaak. 

De beslissing van het gerechtshof op alle verzoeken verwacht RBV zo’n 6 weken later, dus eind januari 2025.        
RBV geeft de Staat een ruime onvoldoende voor uitvoering van het vonnis

Tot op heden vindt RBV dat de manier waarop de minister zegt uitvoering aan het vonnis te geven, geen recht doet aan de uitspraak van de rechtbank Den Haag in maart 2024. Er is nog steeds geen sprake van een eerlijke belangenafweging tussen de belangen van de bewoners en die van de luchtvaart. RBV is dan ook benieuwd wat het gerechtshof op het uitstelverzoek van de Staat te zeggen heeft.
 
RBV stelt vast dat de Staat ten aanzien van het Schipholbeleid, het vonnis van maart 2024, radicaal van koers is gewijzigd. De plannen om het vliegverkeer op Schiphol te verminderen zijn ingetrokken. En de Staat heeft gemeend dat ze zich niet hoeft te houden aan de geldende wet- en regelgeving en ook dat ze met de huidige inspanningen (o.a. 15% minder hinder) het belang van de omwonenden voldoende heeft gewaarborgd.  

Als het aan de minister ligt, veegt hij het liefst het vonnis van 20 maart 2024 gewoon van tafel.      
Zo snel mogelijk beginnen aan de inhoudelijke behandeling

Het is RBV er daarom alles aan gelegen om na de beslissing op de diverse verzoeken zo snel mogelijk te starten met de inhoudelijke behandeling van de mensenrechtszaak. 
Want als RBV dat niet doet, gaat kostbare tijd verloren en komt de gezondheid van de omwonenden nog langer onder druk te staan. RBV houdt haar ogen op het doel dat de omwonenden van Schiphol recht hebben op een gezonde leefomgeving. 
 
RBV vindt dat de luchtvaartsector niet langer boven de wet mag staan. De Staat mag niet langer de omwonenden van Schiphol ondergeschikt maken aan de belangen van de luchtvaart.  En de gezondheid van de omwonenden is geen sluitpost! 
De omwonenden van Schiphol hebben recht op een gezonde leefomgeving. 
(zie onze eisen onderaan deze pagina of op onze website)
 
RBV hoopt dat het gerechtshof volgend jaar vonnis zal wijzen aan wat de Staat concreet  moet doen om de negatieve gevolgen door het vele vliegverkeer voor omwonenden tegen te gaan.                 Gemeentes geven de rechtszaak een belangrijke steun in de goede richting

Steeds meer gemeentes zien dat het vele vliegtuiglawaai ten koste gaat van de gezondheid van haar inwoners.Van de andere kant leggen inwoners steeds meer druk op hun lokale bestuurders om iets aan deze slopende herrie en vervuiling te doen. 

In diverse gemeentes rond Schiphol is een motie ingediend en aangenomen door landelijke en plaatselijke partijen, waarin zij het college van B&W oproepen om er bij de Staat op aan te dringen het vonnis van RBV van 20 maart 2024 uit te voeren. Hulde aan deze gemeenteraden die hun stem hebben laten horen.
        Oproep aan inwoners van Castricum en Uitgeest

Donderdag 12 december wordt in de gemeenteraad van Castricum ook een motie besproken over de aanpak van vlieghinder. Om 20.45 wordt de motie behandeld.

Op die zelfde avond (12 december) hebben diverse partijen van de gemeenteraad Uitgeest een zelfde motie op de agenda gezet. De gemeenteraad begint hier om 20.00 uur. 

Kom op voor een gezonde leefomgeving in uw beurt. En steun de motie in Castricum of Uitgeest met uw aanwezigheid.             Investeer in uw gezondheid

‘Dat is het advies van RBV door RBV ook in 2025 financieel te steunen. Dat is onze boodschap naar u voor het nieuwe jaar. We moeten er samen voor zorgen dat ook in het hoger beroep de advocaten van Prakken-d’Oliveira hun fantastische werk naar behoren kunnen blijven doen. 

 ‘De minister en de luchtvaartmaatschappijen hebben geen gelijk, laat ze dat dan ook niet krijgen !’

Doneren kan altijd via deze link    
Tot slot

Dank voor uw niet aflatende vertrouwen, uw onvoorwaardelijke steun en uw geduld.

In deze verwarrende en moeilijke tijd hoopt het bestuur en de kerngroep van RBV dat u met de Kerstdagen even rust kunt vinden om u daarna weer op te laden voor een jaar met mooie vooruitzichten. 
 
Met hartelijke en warme groet
Het bestuur en de kerngroep van RBV
           
Kijk op de website van RBV voor meer informatie
  Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en gezondheid Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en economi Onze rechtszaak in een notendop: https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/rbv-zaak-in-notendop/
Of kijk en luister naar de gesprekken die we voerden met inwoners uit de Schipholregio over hun ervaringen met vliegtuigherrie.  

Andere bronnen die informatie geven over overlast van vliegverkeer van en naar Schiphol zijn onder andere: Vlieghinder.nl Meld Vliegherrie.nl Schipholwatch.nl         RBV eist van de Staat: Dat de Staat binnen 12 maanden na de uitspraak van 20 maart j.l., zorgt voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden; Zorgt voor toepassing van ‘Fair Balance’ in bestaande regelgeving; de afweging tussen hoeveel vliegverkeer Nederland nodig heeft en hoeveel vliegverkeer draaglijk is voor de omwonenden; Zorgt dat ook rekening wordt gehouden met omwonenden die buiten de door de Staat vastgestelde geluidscontouren wonen; Dat de luchtvaart de normen voor lawaai van de WHO niet overschrijdt, althans, subsidiair, die normen zoveel mogelijk worden benaderd, in elk geval door nieuwe geluidsruimte daar volledig voor in te zetten; Zorgt voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden; Zorgt dat rekening wordt gehouden met de nieuwste inzichten in de gevolgen van geluid voor de gezondheid; Rekening houdt met rustperioden, (piek)uur frequentie en piekbelastingen; Maxima vaststelt voor luchtvaartlawaai (overdag en ‘s nachts).
RBV denkt dat deze eisen niet haalbaar zijn zonder een aanzienlijke vermindering van het vliegverkeer van en naar Schiphol.   Alleen met uw hulp stoppen we de vliegtuigherrie van Schiphol    
Twitter   Facebook   Instagram   LinkedIn   Website   Email   YouTube   Colofon
RBV Journaal is een uitgave van Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl. RBV Journaal verbindt de Stichting met haar donateurs, medestanders en vrienden. Het journaal bevat korte updates over nieuws gerelateerd aan de civiele rechtszaak tegen de staat. RBV Journaal verschijnt onregelmatig.
Reageren? Graag! Stuur een e-mail naar info@beschermingtegenvliegtuighinder.nl