Marjo Mittelmeijer – voorzitter van de Belangenvereniging Buurt – 10 de Eendracht (BvB10a) heeft op 27-05-2025 ingesproken tegen de knip kruising J. Berghweg/Osdorperweg.
Bij het invoeren van deze knip betekent dit dat wij als bewoners van Buurt-10 na de knip niet meer via de Joris van de Berghweg de Osdorpweg op kunnen bijv. om naar de kortste en snelste verbinding met Osdorp/A-9 gebruik kunnen maken. Deze weg/kruising is al 34 jaar onze standaard verbindingsweg voor onze Buurt-10.
Als laatste stelt Marjo de vraag of de knip bij festivals wel geopend wordt wat zij zeer onrechtvaardig zou vinden antwoordt; niet voor de bewoners maar wel voor het grote (festival) geld. Hierop antwoordt dhr. Türkkol dat dit mogelijk overwogen wordt om de bewoners tijdens festivals te ontzien met verkeersdrukte…. Hierdoor kunnen nog meer bezoekers naar festivals komen, mogelijk komt dit door de absurd grote festivals die worden georganiseerd.
Voor de bewoners met name aan de Osdorperweg betekent dat zij eerst de geluidsoverlast hebben en daarna met de tijdelijke openstelling van de kruising ook nog de verkeersoverlast mogen ervaren. Voor Buurt-10 betekent dat wij standaard geen gebruik mogen maken van de genoemde kruising maar de overlast gevende festivals wel!
Het lijkt dat er met 2 maten wordt gemeten; de afwaardering van de Osdorperweg (de afsluiting van de kruising brengt het verkeer onder de definitie van status ontsluitingsweg) is dus even niet belangrijk compleet met alle bijbehorende onveilige situatie die hierdoor ontstaat. Het argument dat dit uitzonderingen zijn en mogelijk niet meetelt strookt niet met de doelstelling; veiligheid moet altijd voorop staan. Conclusie is dat ondanks de participatiemaatschappij totaal niet naar de bewoners wordt geluisterd en na een vriendelijk bedankje gewoon worden afgedankt. Het vertrouwen in de politiek (dat al flinke deuken heeft opgelopen) wordt door dit soort zaken naar een dieptepunt getrokken, zeer spijtig allemaal.
Dhr. Peter Nijhof van groen links vroeg om een hertelling (de vorige telling was niet representatief) van verkeer zowel voor als na de besproken knip en dat deze ook wordt geëvalueerd. Na aandringen van dhr. Peter Nijhof werd dit door dhr. Türkkol toegezegd.
Aan het eind van het liedje worden alle bewoners (Osdorperweg en Buurt-10) nu uiteindelijk de dupe van dit prestige project Osdorperweg. Tussen 10:00 en 14:30 kunnen wij ons – zij het vaak met veel omrijden – nog redelijk met de auto verplaatsen, daarna moet je eigenlijk niet meer de weg op willen!
Bedenk wel dat het echte probleem van de drukte en onveilige situaties niet veroorzaakt wordt door het verkeer van de Joris van den Berghweg maar wel het doorgaande verkeer op de Osdorperweg richting Haarlemmerweg/Ookmeerweg en andersom. Deze Noord/Zuid-verbinding is dus het grote probleem en valt gemakkelijk op te lossen door een afsluiting op se spitstijden met een vergunning voor de bewoners van deze buurten. Rest ons blijkbaar niet anders dan verder in de files aansluiten op de Schermerhornstraat/Haarlemmerweg, Troelstralaan/Ookmeerweg/Lijnden en Troelstralaan/Ookmeerweg/Meer en Vaart en vice versa. Wij halen het straks nog wel tot landelijke bekendheid met dit fenomeen, de Osdorperfile staat al op de kaart en zal verder worden aangevuld.
Zie link: BvB10a heeft ingesproken op 27-05-2025 tegen de knip kruising J. Berghweg/Osdorperweg.
