Opnieuw laat de Staat omwonenden Schipholregio barsten 20-07-2024

Weergeven in browser   RBV Journaal 23
Datum 20 juli 2024
Uitgave 23  
Zeer gewaardeerde donateur, medestander en bevriende organisatie van RBV,

Opnieuw laat de Staat omwonenden Schipholregio barsten

20 maart 2024 was daar de historische uitspraak van de rechter in de bodemprocedure. Conclusie: “De Staat heeft geen goede afweging gemaakt tussen het belang van de omwonenden van Schiphol en andere belangen”.
 
Inmiddels zijn we vier maanden verder. 
 
Op 16 mei sloot de nieuwe coalitie een hoofdlijnenakkoord wat betreft de luchtvaart. Enerzijds zet de coalitie in op het in orde brengen van de rechtsbescherming van de omwonenden, maar met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol. 
Door het inzetten van stillere en schonere vliegtuigen denkt de Staat dat voor elkaar te krijgen. Hiermee is er de schijn dat er geluisterd wordt; maar uiteindelijk is toch het belang van de omwonenden alweer ondergeschikt aan die van de luchtvaart. De partijen hebben ‘niks geleerd’, volgens RBV. 
  
Op 24 mei haalde de Staat bakzeil bij de Europese Commissie wat betreft de krimpplannen. De Staat wilde in juni 2022 krimpen naar 440.000 vluchten, maar om een positief advies te krijgen van de Europese Commissie werd het aantal bijgesteld naar eerst 452.000 en later zelfs naar 470.000 vluchten. 
  
Op 17 juni stelt de Staat hoger beroep in tegen het vonnis van de rechter inzake onze mensenrechtenzaak. Pas op 10 september 2024 krijgt RBV te horen op welke gronden de Staat in hoger beroep gaat.        Op 27 juni maakt de Staat bekend dat er een nieuw Luchthaven Verkeersbesluit (LVB), komt voor Schiphol. Het laatste LVB was van 2008. En daar hield de Staat zich al lang niet meer aan.  De rechtbank in de bodemprocedure heeft de Staat opgedragen om binnen 12 maanden (dus voor 21 maart 2025) de geldende wet- en regelgeving weer toe te passen. Als er een wet is, moet die worden gehandhaafd.  
Maar nu meldt de Staat doodleuk dat er een nieuw Luchthaven Verkeersbeleid (LVB) gaat komen. En deze LVB moet worden gerealiseerd in maart 2025. En die moet er komen voor 500.000 vluchten. De Staat wil er op deze slinkse wijze voor zorgen, dat ze zich toch aan de wet houdt. 
 
Op 12 juli besliste de Hoge Raad in de rechtszaak van de luchtvaartmaatschappijen (KLM & IATA) tegen de Staat (en RBV) dat voor het beëindigen van het gedogen – oftewel het naleven van de wet – eerst een positief advies van de Europese Commissie vereist is. 

Op 10 september hoort RBV op welke gronden de Staat hoger beroep heeft aangetekend.        De Staat beschermt luchtvaartsector, NIET de omwonenden

Alles bij elkaar genomen, is dit geen vrolijk nieuws voor de omwonenden in de Schipholregio. RBV vindt het vooral schokkend dat er een nieuw LVB (Luchthavenverkeerbesluit) in de maak is voor maar liefst 500.000 vluchten. Dit aantal is veel hoger dan de 440.000 vluchten die voormalig minister Harbers in juni 2022 heeft voorgesteld omdat duidelijk werd dat de situatie voor omwonenden onhoudbaar werd. 

RBV ziet de extra geluidsvergunning (LVB) als een regelrechte ‘oorlogsverklaring’ van de Staat aan de omwonenden. In plaats van positieve maatregelen voor de omwonenden, worden er juist negatieve maatregelen genomen die de leefbaarheid verslechteren. Geheel in strijd met het vonnis van 20 maart jl.     Gedicht uit het boek  Kunst en Vliegwerk.       Vonnis 20 maart jl. staat als een huis 

Het goede nieuws is dat genoemde gebeurtenissen niets afdoen aan het vonnis van 20 maart, want dat staat als een huis! En daarin staat dat de Staat onrechtmatig handelt door stelselmatig voorbij te gaan aan de mensenrechtelijke vereiste ‘FAIR BALANCE’
Dit is de afweging tussen het belang van de luchtvaart en het belang van de omwonenden. Deze belangen moeten met elkaar in evenwicht zijn en de Staat heeft die balans nooit goed in kaart heeft gebracht. RBV stelt vast dat de Staat keer op keer, en voor langere periode, plannen maakt waar de luchtvaartsector zich prima in kan vinden. Maar in deze plannen wordt op geen enkele wijze duidelijk gemaakt dat het belang van de omwonenden ertoe doet.
 
RBV laat zich niet kisten!
Deze zomer gaan wij aan de slag met hulp van onze advocaten Prakken d’Oliveira voor het opzetten van een ingenieus en slim aanvalsplan! RBV blijft strijden voor uw mensenrecht en gezondheid.

Uw financiële steun is onmisbaar
Dat daar geld voor nodig is, spreekt voor zich. Want alleen dan kunnen we ons voor onze mensenrechten blijven inzetten. Binnenkort kloppen wij opnieuw bij u aan. Sommigen van u anticipeerden al op het hoger beroep en gaven RBV een extra steun in de rug.
Want zo is het helaas wel; alleen met uw steun en uw inzet kunnen we echt een einde maken aan de ziekmakende vliegtuigherrie.            Stillere vliegtuigen? 

Als je het maar vaak genoeg zegt, ga je erin geloven. Dat is een van de tactieken van de luchtvaartsector. Ze beloven minder herrie door het inzetten van ‘stillere’ vliegtuigen als dé oplossing. De luchtvaartsector ziet hierin de kans om de geluidsruimte die ontstaat door een vliegtuig dat minder lawaai maakt op te vullen met een extra vliegtuig. De minister neemt deze oplossing klakkeloos over. 
 
Maar wat is het effect van stillere vliegtuigen? Arjan Lubach legde het de kijkers heel simpel uit. Of er nu vier dan wel twee bladblazers bij je buren staan te brullen; het blijft een ´pokkeherrie´. 
Ons oor neemt de geluidsreductie, zoals de luchtvaartsector nu voorstelt, niet waar. Daar is echt veel meer geluidsreductie voor nodig. 
 
Ondertussen volgen onze beleidsmakers de overtuiging dat stillere vliegtuigen de oplossing zijn. Maar vergeten gewoonweg dat vliegtuighinder niet alleen bepaald wordt door geluidsniveaus, maar ook door de aantallen vliegtuigen die binnen een bepaalde periode overvliegen. Het resultaat is dan ook dat ondanks ‘stillere’ vliegtuigen, de omwonenden meer lawaai ervaren.        Uit de thesis van drs. Nienke van Baal ‘Living with Toxicity’,  te lezen op onze website.        RBV wordt breed gesteund 

De MRS                                                          
De Maatschappelijk Raad Schiphol staat pal voor de omwonenden en stuurde het ministerie op 19 juni jl. een pittige brief. “Maatregelenpakket Minister biedt nauwelijks verbeteringen voor omwonenden”. Lees hier de brief die de MRS schreef aan het ministerie van I&W. 

Amsterdam                                                                     
Amsterdam wordt ‘activistisch aandeelhouder’ van Schiphol kopte de Volkskrant op 26 juni jl. De gemeente Amsterdam (20% aandeelhouder van Schiphol) laat zich zeer kritisch uit over de luchtvaart en vindt dat de balans tussen Schiphol en de omgeving moet worden teruggebracht. “Heel lang hebben economische belangen de boventoon gevoerd. Nu zetten we omwonenden en het klimaat op één”, aldus wethouder Hester van Buren van Financiën.
 
Het stadsbestuur eist dat het aantal vliegtuigbewegingen substantieel afneemt naar 400.000 vluchten. En ook wil het stadsbestuur dat er tussen 23.00 uur en 07.00 uur geen enkel vliegtuig meer landt op opstijgt. Deze uitspraak is een flinke opsteker voor andere gemeentes in de Schipholregio die zich ook willen inzetten voor de gezondheid van hun inwoners.        Gemeente Aalsmeer zet ‘Gezondheid inwoners op één’ 

Bevindingen rapport                                               
Uit een recent rapport van de gemeente Aalsmeer over de gezondheid van haar inwoners kwam o.a. het volgende naar voren: “Huisartsen geven aan dat de effecten van de geluidsoverlast van Schiphol op de gezondheid van onze inwoners groot zijn. Slapeloosheid is een veel voorkomende klacht in Aalsmeer en Kudelstaart en veel aandoeningen waarmee inwoners zich bij de eerstelijns melden zijn hieraan gerelateerd”.  

Op 11 juli jl. heeft de gemeenteraad van Aalsmeer het ‘Strategiedocument Schiphol’ unaniem vastgesteld.

Gezondheid weegt zwaarder dan economie
“De kern van de strategie bestaat uit de overweging dat gezondheid op de weegschaal van Aalsmeer altijd zwaarder weegt dan economie. Dit betekent dat wanneer een afweging gemaakt moet worden tussen bepaalde gevolgen van maatregelen, de balans altijd ten positieve zal overslaan naar de gezondheid van onze inwoners.

Het doel dat de gemeente hierbij voor ogen staat is om te bewerkstelligen dat de gezondheid van de inwoners van de gemeente Aalsmeer niet langer wordt bedreigd door de negatieve effecten van het vliegverkeer”.

Welke gemeente volgt?
De gemeente laat een helder en duidelijk standpunt horen, waar de inwoners blij mee zijn. Ze voelen zich eindelijk gehoord! De inwoners weten dat ze enige herrie moeten dulden, maar er is een grens. Die mening wordt nu ook gedeeld door de gemeenteraad van Aalsmeer.         
Kijk mee wat het vliegtuiglawaai in Warmond met Joke en Ron doet       Tot snel

RBV gaat aan de slag en na de zomer komen wij bij u terug.

Met hartelijke groet,
Het bestuur en de kerngroep van RBV      
Kijk op de website van RBV voor meer informatie
  Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en gezondheid Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en economie Downloads van Jaarverslag 2023Bodemprocedure RBV vs de Staat; KLM&IATA vs de Staat & RBV.
Of kijk en luister naar de gesprekken die we voerden met inwoners uit de Schipholregio over hun ervaringen met vliegtuigherrie.  

Andere bronnen die informatie geven over overlast van vliegverkeer van en naar Schiphol zijn onder andere: Vlieghinder.nl Meld Vliegherrie.nl Schipholwatch.nl         De Staat moet vanaf 21 maart 2025:  Stoppen met gedogen van meer vliegtuiglawaai dan is afgesproken en handhaven van bestaande wet- en regelgeving. Voor luchtvaartlawaai is dat de huidige geluidsvergunning van 2008. De Staat heeft steeds beweerd dat er met die vergunning hooguit ca. 400.000 vliegbewegingen mogelijk zijn.  En verder moet de Staat zorgen:  Voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden; Voor toepassing van ‘fair balance’ in bestaande regelgeving en komende regelgeving betreffende de luchtvaart; Dat in de berekeningen ook rekening wordt gehouden met omwonenden die buiten de door de Staat vastgestelde geluidscontouren wonen; Dat rekening wordt gehouden met de nieuwste inzichten (wetenschappelijk rapporten) in de gevolgen van luchtvaartlawaai voor de gezondheid.
RBV blijft strijden voor: Dat de luchtvaart de normen voor lawaai van de WHO niet overschrijdt, althans, subsidiair, die normen zoveel mogelijk worden benaderd, in elk geval door nieuwe geluidsruimte daar volledig voor in te zetten.  Rekening houdt met rust perioden, (piek) uur frequentie en piekbelastingen Maxima vaststelt voor luchtvaartlawaai (overdag en ‘s nachts)
RBV denkt dat deze eisen niet haalbaar zijn zonder een aanzienlijke vermindering van het vliegverkeer van en naar Schiphol.   Alleen met uw hulp stoppen we de vliegtuigherrie van Schiphol.    

Bron: https://mailchi.mp/beschermingtegenvliegtuighinder/journaal-23

Stichting Recht op bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)
Website: https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/
info@beschermingtegenvliegtuighinder.nl
KvK  77773802
Triodos NL74TRIO0788935402
ANBI RSIN 8611.38.557