Directe link klik hier
RBV Journaal 27 Datum 2 juli 2025 Uitgave 27 Zeer gewaardeerde donateur, medestander en bevriende organisatie,Op 14 maart jl. hebben wij u voor het laatst bijgepraat. Weer tijd om u opnieuw mee te nemen in de ontwikkelingen rond onze inzet. Wat RBV wil RBV wil dat de minister de geluidsoverlast voor de ca. 1,5 miljoen mensen rond Schiphol rigoureus aanpakt. De enige effectieve maatregel is een drastische vermindering van het aantal vluchten. Maar wat we zien, is dat de minister niet verder wil gaan dan een tijdelijke stop op de groei van het vliegverkeer. En de minister heeft de luchtvaart toegezegd dat zij zich wederom niet aan de geluidsnormen hoeft te houden. Daarmee komt de minister de luchtvaartsector tegemoet en laat de omwonenden totaal in de steek. Wat RBV doet Naast onze lopende mensenrechtenzaak, zijn wij daarom sinds 19 juni jl. ook actief via een bestuursrechtelijke procedure. Zie verder in dit journaal. Hoe dat zo gekomen is, leggen wij u graag uit:Eerst, wat is het verschil?Een mensenrechtenzaak (civiel recht) draait om de schending van fundamentele rechten, zoals vastgelegd in internationale verdragen.Een bestuursrechtelijke zaak is een juridische strijd tussen burgers en de overheid, waarbij iedereen die geraakt wordt door een overheidsbesluit, in actie kan komen. De mensenrechtenzaakU steunt RBV omdat u – en de meer dan 250.000 ernstig gehinderden en slaapverstoorde bewoners met u – het lawaai en de uitstoot van de eindeloze stroom vliegtuigen zat bent. De dagelijkse en nachtelijke overlast maakt u letterlijk ziek. En u vraagt zich af: kan dit echt allemaal zomaar? Een groot feest geven? Daar zijn strikte regels voor. Een bedrijf runnen? Dan zijn er strenge geluids- en milieueisen om aan te houden. Maar de luchtvaart? Die blijft buiten schot. Voor de luchtvaart zijn er steeds uitzonderingen. En daar waar er wetten zijn die de omwonenden zouden moeten beschermen, worden die simpelweg niet nageleefd. Onderzoek van de GGD laat duidelijk zien wat het constante lawaai met onze gezondheid doet. De VU Amsterdam constateert dat kinderen rond Schiphol vaker astma hebben dan elders in Nederland. En dan de economie: gerenommeerde onderzoeksbureaus tonen aan dat Schiphol óók winstgevend kan zijn met minder vluchten. Maar de overheid kiest steevast voor groei van de luchtvaart. De omwonenden tellen niet mee. Daarom stapte RBV naar de rechter. En met succes: het vonnis van 20 maart 2024 was glashelder.De Staat handelt in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) door de belangen van ernstig gehinderden en ernstig slaapverstoorde omwonenden stelselmatig ondergeschikt te maken aan de belangen van de luchtvaart en de luchthaven. De Staat moet zich houden aan zijn eigen regels, waaronder het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) uit 2008. Op dit moment betekent dat: maximaal 410.000 vluchten per jaar.De overheid moet voortaan alle gehinderden en slaapverstoorden meenemen in haar beleid, niet alleen de mensen die binnen het in 2003 erkende gebied wonen, maar ook degenen die daarbuiten wonen; dus een veel groter gebied.Daar wil de Staat niet in meegaan en gaat in hoger beroep met als doel de vernietiging van dit vonnis van maart 2024. Omdat de uitvoering van het vonnis ook de belangen van de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven raken, zijn zij als zogeheten ’tussenkomers’ door de rechter ook in de hoger beroep procedure toegelaten. Wat is de stand van zaken nu in het hoger beroep Alle partijen bereiden momenteel hun stukken voor. De luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven hebben hun bezwaren inmiddels ingediend. Naar verwachting volgt medio juli ‘de Staat’. Al die bladzijdes worden door de advocaten van Prakken d’Oliveira en de juristen van RBV minutieus doorgelezen en doorgesproken. Begin oktober zal RBV haar argumenten, waarom het vonnis moet blijven, plus eventuele aanvullende/gewijzigde eisen ook inleveren bij het gerechtshof. Vol vertrouwen naar het hoger beroep De mondelinge behandeling van het hoger beroep wordt eind 2025 verwacht. Met het positieve vonnis van maart 2024 op zak, stapt RBV vol vertrouwen de volgende fase in. U kunt alle data terugvinden in onze tijdlijn op de website. En dan sinds 19 juni jl. komt RBV ook via een ander spoor op voor de omwonenden.RBV in een bestuursrechtelijke zaak: in beroep tegen het nieuwe LVBNog nét voor zijn vertrek legde PVV-minister Madlener een wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) 2008 op tafel. In dit gewijzigde LVB staat dat er 478.000 vluchten per jaar zijn toegestaan, waarvan 27.000 in de nacht.Dit besluit negeert de rechterlijke uitspraak van maart 2024 door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. Bovendien wordt de illegale situatie, waarbij al jarenlang te veel wordt gevlogen, simpelweg voortgezet.Het meest kwalijke is dat de minister het nieuwe LVB ‘historisch’ noemt, omdat het zou leiden tot krimp: van 500.000 naar 478.000 vluchten. Maar dat klopt niet. Die 500.000 vluchten zijn nooit wettelijk vastgelegd. De enige officiële grens volgt uit het LVB van 2008 en dat zijn 410.000 vluchten per jaar.De werkelijke intentie van de minister werd duidelijk op 28 mei jl, toen de minister in zijn luchtvaartplannen aankondigde dat de 478.000 vluchten slechts een tijdelijke stop zouden zijn. Vanaf 2028 mag de luchtvaart ‘gewoon’ weer groeien.Dit besluit betekent duidelijk een verslechtering voor omwonenden en zeker geen verbetering! Daarom komt RBV opnieuw in actie Maar nu samen met bevriende organisaties. Gezamenlijke partijen eisen een besluit waarin de belangen van bewoners wel worden meegewogen. RBV vindt het van groot belang om deze bestuursrechtelijke procedure gecoördineerd aan te pakken, zodat deze procedure en de mensenrechtenzaak elkaar versterken. De keuze voor advocatenkantoor Prakken d’Oliveira, die al jaren voor RBV de mensenrechtzaak behandelt, is voor de hand liggend. Eind juli zullen de gezamenlijke partijen, waaronder RBV, aangeven met welke argumenten zij het beroep tegen het voorgestelde LVB indienen. De gezamenlijk partijen zijn: Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), Schiphol Watch (SW), Mobilisation for the Environment (MOB), Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder, Stichting Stop4deroute, de vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum, de vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam en Klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren. Tot slot ander nieuws: ![]() RBV is verheugd dat ook de gemeente Amsterdam heeft besloten in beroep te gaan tegen het LVB. Lees hier de motie die de gemeenteraad heeft aangenomen. De MRS kijkt terug ![]() op een geslaagde avond (12 juni jl.) over gezondheid en luchtvaart met betrokken omwonenden. Lees daarover op de website van MRS De onderzoeksjournalisten Karlijn Kuijpers ![]() Andere rechtszaken in de luchtvaart – 18 juni, De luchtvaartmaatschappijen hebben hebben een kort geding aangespannen tegen het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) van Schiphol bij de Raad van State. Het LVB wordt door de luchtvaartmaatschappijen als illegaal beschouwd. Het kort geding dient op 24 juli a.s.. RBV volgt deze zaak op de voet. – 4 juni 2025, Uitspraak: De natuurvergunning voor de exploitatie van luchthaven Schiphol, die in 2023 door de toenmalige minister is verstrekt, is volgens de rechtbank Den Haag niet met de vereiste zorgvuldigheid voorbereid en onvoldoende gemotiveerd. Dat volgt uit een uitspraak op de vier beroepen die tegen deze natuurvergunning waren ingesteld door onder meer Mobilisation for the Environment (MOB) en de gemeenteraad Nieuwkoop. De rechtbank heeft de natuurvergunning vernietigd. Als gevolg hiervan is de exploitatie van de luchthaven opnieuw illegaal. – 12 maart, Strafzaak Benedict Ficq: Namens circa 1000 omwonenden richt zij zich tegen de CEO’s van KLM, Transavia, Schiphol en de Nederlandse staat als aandeelhouder van de luchthaven, vanwege ‘structurele slaapverstoring door extreme geluidshinder’. Elke donatie, groot of klein, helpt! Tot slot Dank voor uw niet aflatende vertrouwen, uw onvoorwaardelijke steun en uw geduld. Met hartelijke en warme groet, Het bestuur en de kerngroep van RBV Kijk op de website van RBV voor meer informatie Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en gezondheid Diverse rapporten over de relatie luchtvaart en economie Onze rechtszaak in een notendop: https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/rbv-zaak-in-notendop/ Of kijk en luister naar de gesprekken die we voerden met inwoners uit de Schipholregio over hun ervaringen met vliegtuigherrie. Andere bronnen die informatie geven over overlast van vliegverkeer van en naar Schiphol zijn onder andere:Vlieghinder.nlMeld Vliegherrie.nlSchipholwatch.nlEerlijk over vliegen RBV eist van de Staat:Dat de Staat binnen 12 maanden na de uitspraak van 20 maart 2024, zorgt voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden;Zorgt voor toepassing van ‘Fair Balance’ in bestaande regelgeving; de afweging tussen hoeveel vliegverkeer Nederland nodig heeft en hoeveel vliegverkeer draaglijk is voor de omwonenden;Zorgt dat ook rekening wordt gehouden met omwonenden die buiten de door de Staat vastgestelde geluidscontouren wonen;Dat de luchtvaart de normen voor lawaai van de WHO niet overschrijdt, althans, subsidiair, die normen zoveel mogelijk worden benaderd, in elk geval door nieuwe geluidsruimte daar volledig voor in te zetten;Zorgt voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden;Zorgt dat rekening wordt gehouden met de nieuwste inzichten in de gevolgen van geluid voor de gezondheid;Rekening houdt met rustperioden, (piek)uur frequentie en piekbelastingen;Maxima vaststelt voor luchtvaartlawaai (overdag en ‘s nachts). RBV denkt dat deze eisen niet haalbaar zijn zonder een aanzienlijke vermindering van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Alleen met uw hulp stoppen we de vliegtuigherrie van Schiphol CopyRight: https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/ |