Amsterdam gaat het ov-netwerk buiten de Ring verbeteren en dat is goed nieuws voor de wijk De Eendacht in Geuzenveld. Bus 21, die hier node wordt gemist, keert terug. ‘Eindelijk!”
’Hans van der Beek 17 december 2023, 14:53
Het is rustig wonen in De Eendracht, een woonwijkje aan de rand van Geuzenveld, tegen de sportvelden en Tuinen van West aan. Misschien wel iets te rustig. Een supermarkt is hier niet, wel een kapper. En geen bus. Sinds 2015 rijdt lijn 21 vanaf Centraal Station niet meer door tot De Eendracht, maar keert hij een wijk eerder alweer om, op de De Savorin Lohmanstraat in de Dudokbuurt.
Voor de inwoners van De Eendracht is de dichtstbijzijnde bushalte die bij de Lidl op de hoek van de Outshoornstraat en de Aalbersestraat in de Ruys de Beerenbrouckbuurt.
Veel handiger
Het nieuws dat Amsterdam het ov-netwerk buiten de Ring substantieel gaat verbeteren, is nog niet tot iedereen in De Eendracht doorgedrongen. Scholiere Intissar (16), ze wil hier niet met haar achternaam genoemd worden, begint te stralen als ze hoort dat bus 21 in de wijk zal terugkeren. “Voor mij is dat véél handiger,” zegt ze. “Ik ga elke dag met het openbaar vervoer naar school en dan moet ik eerst dat hele stuk naar de Lidl. Dat is toch een kwartier lopen. Al vijf jaar, elke dag.”
Als de halte op de oude plek terugkeert, is dat halverwege de J.M. den Uylstraat en dat is voor Intissar een zeer gunstige locatie. “Dan is het voor mij maar twee minuten lopen naar de bus. Daarom was ik ook niet blij toen ik hoorde dat de bus werd geschrapt. Dat was niet handig, zeg maar gewoon klote. Vooral in de winter. In de zomer is het nog wel lekker in de zon, maar nu is het hartstikke koud.”
Het is nog onduidelijk wanneer buslijn 21 weer op het oude traject terugkeert, maar Intissar heeft de tijd: “Ik moet nog bijna twee jaar naar school.”
Parkeerplaats
Buurtbewoner Renske (67) wil ook niet met haar achternaam worden opgevoerd. Ze komt net terug van de papierbak op de J.M. den Uylstraat. “Ik heb het gelezen, ja. Dat is goed nieuws. Als ik de stad in ga, laat ik de auto natuurlijk staan en dan is het fijn als je behoorlijk openbaar vervoer hebt.”
Ze wijst naar de plek waar de haltes vroeger waren. Nu staan daar aan beide kanten van de weg vijf auto’s. Renske: “Dus sommige buurtbewoners zullen het wel vervelend vinden dat er parkeerplekken verdwijnen, maar dat weegt echt wel tegen elkaar op.”
Renske woont midden in de nieuwbouw. Een wandeling naar de bus kost haar nu ongeveer tien minuten. “Voor mij is het niet zo’n groot probleem, ik ben nog redelijk goed ter been, maar er wonen hier ook allemaal oudere mensen en mensen met een rollator. Als je mankementen hebt, is die afstand echt een probleem.”
Ze herinnert zich dat het verzet groot was tegen het schrappen van buslijn destijds. “Sommige buurtbewoners hebben er echt hard voor gestreden en zich er sterk voor gemaakt dat de bus zou blijven. Het rondje van de bus door de wijk zorgde er ook voor dat het sportpark en de Tuinen van West veel beter bereikbaar waren.”
Motivering
Yana Pavlenko (50) en haar partner Hessel Bruijning (53) laten net hun twee honden uit. “Eindelijk!” roept Pavlenko. “We wonen achter het wijkje in een vrijstaande boerderij. Met zware tassen moeten we nu dat hele eind vanaf de Lidl sjouwen. En het is ook goed nieuws voor de camping daar verderop. Zonder busverbinding word je niet gemotiveerd om daar te gaan zitten.”
“En weet je hoe vol het bij die halte wordt?” zegt Bruijning. “De hele wijk, plus de camping, moet daar allemaal instappen. En het autoverkeer erachter staat dan ook meteen minutenlang vast.”
Bruijning heeft nooit begrepen waarom lijn 21 werd geschrapt. “Het was een prachtig rondje door wijk. Er is niet snel iets dat me verbaast, maar waarom die bus weg moest, is me altijd een raadsel geweest.”
Bron: Het parool, voor meer informatie zie link: https://www.parool.nl/