Schiphol gaat ’s nachts op slot

Luchthaven: Groei definitief geen uitgangspunt meer 04-04-2023

Om geluidshinder rond de luchthaven te beperken, wil Schipholtopman Ruud Sondag alle vluchten tussen middernacht en vijf uur schrappen. Ook komt er een vliegverbod voor de lawaaierigste toestellen en een verbod op zakenjets.

HERMAN STIL

Tussen twaalf uur ’s nachts en vijf uur ’s ochtends gaat Schiphol helemaal op slot, zegt Schipholtopman Ruud Sondag tegen Het Parool. Tussen vijf en zes uur mogen alleen vliegtuigen landen op de luchthaven. Pas na zessen kan er ook weer worden gestart. Alleen als de veiligheid in het geding is, zijn er uitzonderingen mogelijk.

Met deze en andere ingrepen, die eind dit jaar van start gaan en uiterlijk eind 2025 volledig gelden, wil de luchthaven een dam opwerpen tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen.

Volgens berekeningen van de luchthaven hebben straks 17.500 mensen, 16 procent van het totaal aantal ernstig gehinderden, minder ‘ernstige overlast’ van vliegtuiglawaai dan nu. De sluiting zorgt voor 13.000 minder ‘ernstige slaapverstoorden’, 54 procent minder dan nu.

Een nachtsluiting treft vooral vakantievliegers, Transavia voorop. Die willen hun vliegtuigen zo laat mogelijk in de avond laten aankomen en ’s ochtends zo vroeg mogelijk laten vertrekken. Is dat niet mogelijk, dan kunnen ze hun toestellen minder intensief gebruiken. Vakantiegangers betalen daarvoor de prijs: vliegvakanties zullen een stuk duurder worden.

Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de ingreep worden aangetast. Veel vluchten uit Noord-Amerika komen ’s ochtends vroeg aan zodat passagiers op Schiphol kunnen overstappen voor een vervolgvlucht. Volgens Sondag is berekend dat de gevolgen voor dat transfernetwerk beperkt zijn.

Traumaheli’s

Sondag richt zijn pijlen ook op de grootste lawaaimakers, vooral verouderde vliegtuigen als de Boeing 747-400, waarmee vaak vracht wordt gevlogen. Schiphol wil vanaf november stapsgewijs een verbod invoeren, eind 2025 moeten dan de toestellen zijn verbannen die de meeste overlast geven.

Daarnaast wil Sondag privéjets, nu goed voor circa 17.000 vluchten per jaar, terugbrengen naar nul. Voor traumaheli’s, politiehelikopters en kustwachtvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt.

Die zakenvluchten zullen nauwelijks op de andere luchthavens van de Schipholgroep worden opgevangen, dus ook niet op Lelystad Airport. Schiphol blijft vasthouden aan een toekomst voor Lelystad Airport als een volwaardige burgerluchthaven.Sondag, die nu vier maanden als interim-topman bij Schiphol werkt, wil met de maatregelen vooral het vertrouwen van omwonenden in de luchthaven herstellen. Groei is definitief geen uitgangspunt meer.

Milieu-uitstoot

Zo belooft hij ook dat de plannen voor een nieuwe landingsbaan, waarvoor al decennia grond is gereserveerd, van de baan zijn. Ook komt er een nieuw Schipholfonds waaruit geluidwerende maatregelen worden gefinancierd.

De maatregelen hebben ook gevolgen voor de milieu-uitstoot van het vliegverkeer. Maar hij kondigt nog geen specifieke ingrepen aan om de uitstoot te beperken. Daarvoor moet het kabinet eerst meer duidelijkheid geven over milieunormen. “We roepen het kabinet op zo snel mogelijk met een vliegstelsel te komen waarin strikte grenzen voor geluid en uitstoot staan,” zegt Sondag. “In lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dat is veel beter dan een grens aan het aantal vluchten, zoals nu.”