4-2-2025
Paroollezer Joke van der Klei doet er nu drie kwartier over om vanuit De Aker naar Buitenveldert te komen, waar dat zeven jaar geleden een kwartier was. Dat komt volgens haar niet alleen door de Osdorpfile, maar ook door de verschillende knips in Nieuw-West.
Bewoners van Nieuw-West zien zich geconfronteerd met de ‘Osdorpfile’.
In het artikel over de Osdorpfile wordt met geen woord gerept over de verkeersknips op de Laan van Vlaanderen (Het Parool, donderdag 30 januari). Toch spelen deze een grote rol in de huidige verkeersproblemen.
Zeven jaar geleden kon ik binnen een kwartier van mijn huis in De Aker naar mijn bejaarde moeder in Buitenveldert rijden. De Sloterweg en beide rijbanen van de Laan van Vlaanderen waren toen belangrijke toegangswegen naar de Ring, die juist bedoeld is om het verkeer in de stad te ontlasten.
Dit is een ingezonden bijdrage
Dit artikel is een ingezonden bijdrage, geschreven door Joke van der Klei uit Amsterdam.
Opiniestukken worden door lezers ingezonden en vertegenwoordigen niet het standpunt van de Paroolredactie. Iedereen kan opiniestukken inzenden. Lees hier hoe dat werkt.
Eerst werd de Sloterweg afgesloten voor al het verkeer, behalve voor aanwonenden en OV-bussen, vanwege vermeende zwakte van het dijklichaam. Dat hier bedrijven zijn die afhankelijk zijn van zwaar vrachtverkeer, werd genegeerd. Daarna kwamen de knips op de Laan van Vlaanderen.
Maatregel die niets oplost
Hierdoor zijn deze brede wegen met gescheiden fietspaden en middenbermen en vier rijen bomen tijdens de spits (tussen 07:00-10:00 en 16:00-19:00) alleen toegankelijk voor bewoners van Nieuw-Sloten. Precies op de momenten dat mensen naar hun werk en school moeten. De enige mogelijkheid om de Ring te bereiken, is nu via de Johan Huizingalaan.
Gevolg? Mijn rit naar Buitenveldert duurt nu in de spits minstens 45 minuten, vaak nog langer. Klachten, petities en inspraak bij de deelraad hebben niets opgeleverd. Ondertussen wordt er wel budget gereserveerd voor het ‘toekomstbestendig maken’ van het wegprofiel van de Johan Huizingalaan – een maatregel die niets oplost.
De oplossing is simpel: verwijder de camera’s bij de knips en handhaaf op 30 kilometer per uur. Dat zou een groot deel van de verkeersproblemen én ergernissen direct verminderen. De stad is immers van ons allemaal en het is gekkigheid om bepaalde buurten tijdens spitsuren te vrijwaren van verkeer. Wonen in een stad heeft voordelen maar ook nadelen, en die moeten we gezamenlijk dragen.
CopyRight Het Parool: https://www.parool.nl/