De bus 21 komt terug, verslag van donderdag 17-10-2024.
Klein verslagje over de bijeenkomst over de terugkomst van bus 21 in wijk 10 de Eendracht.
Oorspronkelijk was het plan dat voorlichting via inloop zou gaan, maar ergens is het toch veranderd in een plenaire bijeenkomst. Deze bijeenkomst werd geleid door Frank Ratelband, die afkomstig is van een extern bureau, maar wel vaak ingehuurd wordt door de gemeente.
De kern van de zaak is dat er in maart 2025 twee bussen gaan rijden.
- Van het CS naar de Savornin Lohmanstraat en terug
- Van het CS naar de Den Uylstraat en terug
Beide lijnen gaan overdag 4 keer per uur rijden. Dus gaan er vanaf de Lidl nog steeds 8 keer per uur een bus naar het CS en terug.
De eerste spreker was de dagelijks bestuurder van Nieuw-West Nazmi Türkkol, die o.a. Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit in zijn portefeuille heeft.
In het nieuwe programma van eisen is i.p.v. de 800 m norm weer uitgegaan van de 400 meter norm en daarom moet er ook weer een bus is de wijk gaan rijden.
Dat zou in 2026 gaan plaats vinden, maar: we gaan niet wachten tot 2026. We willen dat de bus in 2025 weer gaat rijden. Hoe kunnen we dat mogelijk maken?
De tweede spreker was ben Luca Jansen aan het woord die concessiebeheerder is bij de vervoerregio Amsterdam.
Er ontstond nog wel een discussie of de 400 meter nu een cirkel is dan wel daadwerkelijke afstand. De vervoersregio rekent met cirkels en de Gemeente Amsterdam zelf met loopafstanden.
De derde spreker was Luca Jansen. Zij is concessiebeheerder bij de vervoerregio Amsterdam.
De vierde spreker was Willem van Waes beleidsmedewerker openbaar vervoer bij de gemeente Amsterdam. Hij vertelde het een en ander over de infrastructuur.
De vijfde spreker was Coen van Gemen. Ik werk samen bij het ITV. Dat is het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam.
Tot slot kwam Nazmi Türkkol weer aan het woord.
Tijdens en na de verhalen van de diverse sprekers ontstonden levendige discussies over:
- Wie wint er nu het meest?
- Waarom gaat de bus geen hele lus rijden?
- Kan de Gerda Brautigamstraat aangepast worden, zodat hij veilig is en er toch een bus kan rijden?
- Op welke termijn kunnen we beslissingen verwachten over de aanpassingen?
- Waarom komt de halte op die plek en niet ongeveer in het midden van de den Uylstraat?
- Waarom geen twee haltes?
- Waarom aan de noord kant en niet aan de zuid kant.
- Als de drempels vervangen worden door bus vriendelijke drempels, blijft het dan nog steeds onmogelijk om de drempels met een hoge snelheid te nemen?
Maar punt belangrijkste bleef het feit dat we maar een klein deel gaan krijgen van wat we willen, n.l. een volledige lus die 8 keer per uur genomen gaat worden.
Kaartje van de nieuwe situatie:
Impressie Bus-12 voorlichtingsavond: